Day-to-day management and curatorship of a digital archive

Artist archives are institutions of great importance: not only do they certify the authenticity of a specific artist's work, but they can also become indispensable tools for research and education, constantly engaged in updating and managing the traces of an artist's life and personality.
A fundamental role is also played by galleries which, in cooperation with heirs, foundations or archives, can implement certain operations aimed at promoting knowledge.

The role of Artist Archives
One of the fundamental tasks of an archive is to collect all documents relating to the artist's activity and life. The aim is to make it a research tool for scholars, critics and curators. In addition to building of a general catalogue and defending the artist's works from misappropriation and counterfeiting, the correct registration of works is also crucial, which can be followed by the issuance of a certificate of authenticity.

Our services for Artist's Archives
But how is the ordinary activity of an artist archive organized and how is it managed?
Our team provides specialized consulting on practical aspects and on curatorial profile, supporting the archives both in the establishment phase and in their daily activities:

  • we conduct research to gather material and information from databases
  • we digitize documents, images, photographs and entire publications
  • we archive all collected material, following best practices deduced from years of experience
  • we relate data regarding the life and production of artists
  • we prepare and print certificates of authenticity
  • we create dossiers, works sheets and lists
  • we configure our management systems to export data for both print and digital publications

 

For more information

 

Services

Giuseppe Arcimboldo
The Librarian, 1562 (detail)
Oil on canvas
97 × 71 cm
Skokloster Castle, Skokloster Sweden

Il ruolo degli archivi d'artista
Uno dei compiti fondamentali dell’archivio è quello di raccogliere tutti i documenti inerenti l’attività e la vita dell’artista. Il fine è farlo divenire strumento di ricerca per studiosi, critici e curatori. Oltre alla costruzione di un catalogo generale e alla difesa delle opere dell’artista da illeciti e contraffazioni, molto importante è anche la corretta registrazione delle opere, a cui può seguire il rilascio di una dichiarazione di autenticità.
Ma come si organizza e, soprattutto, come si gestisce l’attività ordinaria di un archivio d’artista?
Il nostro team fornisce una consulenza specializzata anche sugli aspetti più pratici e sul profilo curatoriale, affiancando gli archivi sia nella fase di costituzione che nell'attività quotidiana:
  • eseguiamo ricerche per reperire materiale e informazioni su banche dati
  • digitalizziamo documenti, immagini, fotografie e intere pubblicazioni
  • archiviamo tutto il materiale raccolto, seguendo le best practices desunte da anni di esperienza
  • mettiamo in relazione i dati inerenti la vita e la produzione degli artisti
  • prepariamo e stampiamo certificati di autentica
  • prepariamo dossier, schede opere e elenchi
  • predisponiamo i nostri sistemi gestionali all'esportazione dei dati per pubblicazioni, sia cartacee che digitali